Învățând și făcând

Te-ai hotărât. Tu însuți ești pe deplin convins că vrei să o iei pe drumul acesta, că știi ce te așteaptă, că îți place, că ești dispus să înveți tot ce se poate, că nu te sperii la prima piedică, că ai cu ce să-ți inspiri semenii și că, la rândul tău, vei fi inspirat de maeștri. Acel moment când „știu că vreau” este deja istorie și am ajuns la „știu ce vreau”.

Poți spune că ai trecut cu succes de etapa întrebărilor, a dilemelor și a ceea ce eu numesc „căutarea eului viitor dorit”. Te afli în faza în care trebuie să iei creionul și agenda și să începi să îl planifici pe acest „eu viitor”. Este timpul setării de obiective și planificării pe etape a proiectului tău.

Nu voi detalia teoria cu obiectivele SMART. Voi insista însă pe modul în care să le faci SMART, pornind de la ideea că nicio profesie nu mai înseamnă astăzi specializare strictă, iar o diplomă nu îți garantează nici performanța, nici succesul. Analiza de start în proiectul tău începe cu 5 întrebări cheie, la care ar fi bine să știi să răspunzi, deoarece este indicat să știi pe ce te poți baza:

schema blog prop2

Pe parcursul implementării planurilor, o să realizezi că toate aceste schițe trebuie adaptate la situația ta și vei vedea câte provocări apar atunci când nici nu gândești, pentru că nu ai cunoștințele suficiente să le prevezi pe toate. Nevoia te învață, iar cele mai bune lecții sunt cele în care descoperi soluții adaptate la situații și capeți, deci, experiența necesară să poți face proiecte din ce în ce mai ample și mai complexe.

Necesitatea non-productivă definește toate lucrurile de care dispui sau nu la momentul demarării proiectului, dar de care nu depinde succesul acestuia, nu aduce valoare business-ului. Poate că vei impresiona auditoriul, dar nu are sens să investești în lucruri care nu produc, cu atât mai mult cu cât cu banii alocați poți acoperi necesități imediate: fond de salarii, plăți în avans la furnizori sau garanții, softuri, resurse pentru outsourcing de care ai nevoie în proiect etc. Până la intrarea proiectului pe un făgaș firesc, poți închiria sau împrumuta ceea ce ai nevoie și nu are sens să faci investiții care nu generează rulaj pentru proiectul tău.

Este esențial ca în toate cazurile a să fie mult mai mare decât b, iar sursele pentru acoperirea lui b să fie sigure (mai puțin în cazul nevoilor fără necesitate neproductivă. Atenție: aici nu ne referim doar la capitalul necesar pentru demararea și întreținerea proiectului pe o perioadă de siguranță, ci și la toate celelalte inputuri de care depinde demersul

I. Resursele

  1. Calculează-ți resursele financiare de care dispui și pe cele de care poți dispune fără risc. Acest calcul trebuie să aibă precizie 100%. Din acestea, dă la o parte 20% pentru situații neprevăzute. Întotdeauna apare ceva la care nu te-ai gândit și nu îți vei risca tot proiectul din acest motiv. Nu te întinde mai mult decât îți este plapuma și nu te baza pe surse incerte. Atenție: de multe ori, prietenia se topește din cauza banilor.
  2. Fă-ți o listă cu toate resursele materiale esențiale pentru ca tu să poți începe proiectul și care îți sunt necesare în următorul an. Nu lua în calcul ce nu ai nevoie și nu te uita la cele mai scumpe profiluri pentru lucrurile de care ai nevoie. Le vei înnoi mai târziu, când proiectul începe să își arate valoarea. La început, toată lumea te abordează pentru profesionalismul cu care i-ai obișnuit și nu pentru canapeaua de piele din birou și tabloul din perete. Mulți amână un proiect din motive atât de puțin pertinente, încât motivația este că încă nu și-au conturat „eul viitor”. Nu te crampona de chestiuni care au solvabilitate. Nu ai ecran de proiecție? Închiriază! Cu siguranță acum nu ai nevoie de el în fiecare zi.
  3. În prima fază nu angaja și nu solicita posturi pentru persoane de care nu ai nevoie 100% în proiect. Gândește-te foarte bine dacă ai nevoie de asistent, de contabil sau de un executiv full-time. Toate aceste resurse umane presupun mai mult decât salariu, respectiv și condiții adecvate mediului de lucru, concediu plătit, asigurare medicală etc. Încearcă să preiei tu cât mai multe sarcini la început (așa este mereu: începutul este greu) și pentru restul să faci outsourcing. Această situație va dura până când proiectul va fi pe rol, după care poți angaja sau propune pentru angajare.

 

 II. Experiența

Știi că poți dezvolta proiectul deoarece știi pe ce te bazezi. Ai experiență, cunoști domeniul din multe puncte de vedere, partea de produs sau serviciu în cele mai fine detalii nu îți este deloc străină și poți vorbi despre ea cu ochii închiși ore în șir. Și totuși nu este suficient. De ce? Pentru că în zilele noastre, nimeni nu mai vrea doar un produs sau serviciu care satisface o nevoie. Toată lumea așteaptă interacțiune, poveste, schimb de informații și o experiență diferită. Asta înseamnă că trebuie să înveți cât se poate de mult despre client, despre așteptările sale vizavi de alte elemente decât cele legate de tehnică și preț, despre modul în care utilizează produsul, de ce, pentru ce, când și cum. Și, nu în ultimul rând, ce așteptări are pentru viitor. Pe scurt, ești încă la început. Dar nu te panica, pentru că, în ritmul vieții de azi, mereu vei fi la început, alături de celelalte 7 miliarde de oameni de pe planetă. Vestea bună este că tu ți-ai dat seama că ai de învățat și că știi ce trebuie să aprofundezi. Vestea mai puțin bună este că, în același timp, și alții privesc oportunitatea. Deci, trebuie să te grăbești.

 

 III. Potențialul

Nu aș denumi aceasta partea cea mai importantă, deși sunt tentată să o fac. Pentru că, dacă nu există premise de dezvoltare, atunci degeaba ai la dispoziție experiența și resursele necesare. Pe de altă parte, dacă ar exista doar potențial, fără celelalte două categorii, proiectul nu ar prinde viață.

Este esențial să știi să faci o radiografie completă asupra bucății din piață pe care dorești să o atragi în proiect, dar și asupra întregului din care aceasta face parte. Pentru că, dacă acum potențialul tău este limitat în funcție de resursele pe care le poți aloca, în viitor, el va crește, iar tu trebuie să cunoști limita reală până la care poți să aspiri.

Analiza sistematică a situației prezente și viitoare îți oferă posibilitatea să cuantifici rezultatul valoric pe etape și să poți prognoza necesarul de resurse din perioadele aferente acestor etape. Nu voi detalia acum modul în care se cuantifică potențialul, acest subiect necesită mai multe ore de studiu și învățare, drept pentru i-am alocat un curs mult mai elaborat, care tratează mai multe tipuri de situații, și la care vei putea participa în viitorul apropiat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s